اصولا بسیاری از سیستم های سرمایش تبخیری مانند آن چیزی که در سطح مرغداری ها و یا دیگر اماکن صنعتی وجود دارد، تجهیزات کاملی هستند که همراه با پوشال هایی عملیات خنک سازی را به انجام می ‌رسانند. برای بهتر شدن روند خنک سازی هوا گاها منطقی به نظر نمی‌ رسد که بخواهیم کل سیستم را تعویض نماییم.

برای این منظور فقط کافیست سطح پوشال ها را با پد های سلولزی تعویض کنیم. تولیدکنندگان پد های سلولزی نیز با درک این نیاز است که محصولات خود را به نوعی طراحی می کنند تا بتوان به راحتی آنها را جایگزین پوشال ها نمود؛ اما این جایگزینی چه مزایایی خواهد داشت.

پد سلولزی

-    ساخت پد سلولزی مرغداری همراه با کاغذ کرافت است. این متریال در ساخت باعث جذب حداکثری آب خواهد شد. جذب حداکثری آب در پد سلولزی مرغداری باعث افزایش سطح خنک سازی خواهد شد. به این ترتیب می توان در حجم کمتر همراه با صرف آب و برق کمتری سیستم سرمایش تبخیری در مرغداری ها را راه اندازی نمود. به این ترتیب در درازمدت استفاده از پد سلولزی مرغداری باعث کاهش چشمگیر در هزینه های جاری مرغداری ها می شود.

-     کاغذ کرافت خاصیت مویینگی بسیار بالایی دارد. از این رو باعث هر چه توزیع یکنواخت تر آب در سطح پد سلولزی مرغداری خواهد شد. یکی از مشکلات پوشال ها عدم توزیع یکنواخت آب در سطح آن می باشد. به این ترتیب مقداری از هوای تولید شده توسط موتور بدون آنکه تحت خنک سازی قرار گیرد از میان واسط تبخیری عبور خواهد کرد. در چنین حالتی راندمان کلی دستگاه به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. پد سلولزی مرغداری راه حل منطقی برای این مشکل است.

-     ساختار پد سلولزی مرغداری به گونه ‌ای است که حشرات موذی نمی‌ توانند در آن نفوذ کرده و لانه گزینند. از جمله ایراد های اصلی در استفاده از واسط های پوشالی آن است که به عنوان یکی از بستر های عالی برای لانه گزینی حشرات می باشند. به این ترتیب در طول استفاده درازمدت می توانند به عنوان عامل بیماری زا معرفی شوند. در ساخت پد سلولزی می توان از این مشکل دوری جست.

پد سلولزی

-     پد سلولزی مرغداری خاصیت خود شویی دارد و این ویژگی است که مانع از رسوب گذاری در سطح پد خواهد شد. اگر با پوشال ها در کولر های کلاسیک همراه شده باشید، به خوبی متوجه خواهید شد که رسوب شدن املاح آب بر سطح پوشال یکی از دردسر های همیشگی است. پد سلولزی مرغداری عاری از این مشکل می تواند طول عمر بالایی را حاصل آورد.

-     قابلیت خلق خنکای بسیار بالاتری به نسبت انواع پوشال دارد. از این رو می ‌توان سیستم سرمایش تبخیری را در حجمی به مراتب کمتر طراحی نمود. حجم کمتر در نتیجه قیمت تمام شده پایین تر خواهد داشت. نیاز به قدرت موتور کمتری خواهد بود. مصرف آب به مقدار قابل توجه کاهش پیدا خواهد کرد و در نهایت صرفه جویی در مصرف انرژی حاصل خواهد شد.

-     طول عمر بسیار بالاتری به نسبت پوشال دارند. یک پد سلولزی مرغداری را می‌ توان تا بیش از سه سال استفاده کرد. عدم ایجاد رسوب، طراحی یکنواخت و جنس نوع کاغذ کرافت از دلایل ایجاد این طول عمر می باشد.

-     مقاومت بهتر در مقابل رشد انواع قارچ ها و باکتری ها و عوامل بیماری زا. برای مرغداری ها ضروری است که محیط پرورش حیوان کاملا پاک و عاری از عامل بیماری زا باشد.

-     ضریب مقاومت مطلوب ‌تر در مقابل ورود گرد و غبار که از دلایل تراکم بیشتر در طراحی ناشی خواهد شد. همه می دانیم که بزرگترین مشکل در کار با پوشال ها تولید گرد و غبار توسط آنها می باشد. در استفاده از پد سلولزی مرغداری دیگر خبری از این مشکل نخواهد بود.

تاثیر استفاده از پد سلولزی مرغداری بر کارکرد سیستم های سرمایشی

پد سلولزی مرغداری می تواند حجم آب بالاتری را به نسبت دیگر ایده‌ ها در خلق فضای مرطوب جذب خود نماید. به این ترتیب می توان در حجم برابر مقدار آب بیشتری را در فضا های مرطوب در مقابل جریان هوا قرار داد.

از آنجا که میزان سرمایش مورد نیاز در فضا های صنعتی و یا نیمه صنعتی مقدار تعریف شده با در نظر گرفتن محیط است، مانند آنچه در مرغداری ها اتفاق می افتد، لزومی ندارد تا مقدار سرمایش را بیشتر از حد تعریف شده تامین نماییم.



از این رو اگر بتوان همراه با حجم کمتری از پد سلولزی همان مقدار سطح رطوبت مورد نظر را ایجاد کرد، لاجرم می توان حجم دستگاه های سرمایش تبخیری را کوچکتر در نظر گرفت.

به این ترتیب در قیمت تمام شده دستگاه های سرمایش تبخیری با ابعاد صنعتی و یا نیمه صنعتی کاهش قابل چشمگیری اتفاق خواهد افتاد.

از سوی دیگر همراه با افزایش ضریب جذب در پد سلولزی همراه با تبخیر سطحی بالاتر که به خوبی تمام هوا را خنک خواهد کرد، مقدار آب مصرفی کمتری مورد نیاز خواهد بود و از آنجا که هوای خنک شده عاری از قطرات آب است، وزن کمتری داشته و می تواند فشار کمتری به موتور های محرکه هوا وارد نماید.

به این ترتیب می توانیم شاهد صرفه ‌جویی قابل توجهی نیز در مصرف انرژی باشیم.

به طور کلی استفاده از پد سلولزی مرغداری نیکاسان می ‌تواند راندمان کلی سیستم های سرمایش تبخیری را افزایش دهد. مادامیکه هوایی پاک تر و تنفسی سالم تر را تولید خواهد کرد.

در فضاهایی مانند مرغداری ها که نیاز است تا در همه حال فضایی سالم و امن برای پرورش طیور داشته باشیم، استفاده از پد خنک کننده مرغداری در کنار تامین هوای خنک تر، فضایی پاک تر و سالم تر را برای طیور تامین خواهد کرد.